Crisiscommunicatie

Ben je goed voorbereid op de gevolgen van een crisis?

Wat niemand ooit voor mogelijk had gehouden, kan je toch overkomen. Een crisis. Een onverwachte gebeurtenis met een grote impact op de continuïteit en reputatie van je organisatie. Het zorgt voor hectiek, twijfel en onzekerheid. Niet alleen bij je klanten, maar ook bij je medewerkers, leveranciers en andere belanghebbenden. Of het nu gaat om een uitslaande brand, het terugroepen van een product of het Coronavirus; gedegen crisiscommunicatie is van groot belang om reputatieschade te voorkomen. Wij helpen je daar graag bij, zowel preventief of wanneer de vlam al in de pan is geslagen.

Waarom crisiscommunicatie? 

Communicatie speelt in crisissituaties een beslissende rol. Er zijn veel betrokkenen die informatie vragen en in beweging gezet moeten worden om het incident of de calamiteit te beheersen. Bovendien is het belangrijk dat de rust wordt bewaard. Gebrekkige communicatie kan de crisis alleen maar groter maken. Hoe reageer je zelf in zo’n situatie? En wat doet het met je medewerkers en het thuisfront?

Stel jezelf eens de volgende vragen: 

  • Hoe bereiden we ons voor op een crisis?
  • Hoe houden we de regie op de communicatie in een crisissituatie?
  • Met welke stakeholders moeten we communiceren?
  • Hoe stel ik een protocol op voor verschillende scenario’s?
  • Hoe houd ik mijn medewerkers betrokken en gemotiveerd?
  • Hoe gaan we om met thuiswerken?
  • Wat vertellen we onze klanten en leveranciers?
  • Hoe gaan we om met de pers en wie doet de woordvoering?
  • Hoe gaan we om met social media?

Onze aanpak: overzichtelijk en rationeel

Crisiscommunicatie vraagt in de eerste plaats om een goede voorbereiding en vervolgens veel organisatie en coördinatie. Onze ervaring is dat een integraal overzicht en een rationele benadering het verschil maakt. Vaak gaat de aandacht uit naar pers en sociale media, maar er zijn veel meer domeinen die aandacht vragen, zoals medewerkers, klanten, leveranciers, verzekeraars, investeerders en belangenorganisaties. Ontstaat er een crisis? Dan is de tijd van voorbereiding beperkt en moet je snel en adequaat handelen. Er komen veel vragen op je af. Heb jij hiervoor de juiste capaciteit in huis?

CommunicatieKrachten adviseert en ondersteunt bedrijven en organisaties op het gebied van crisiscommunicatie en neemt graag het voortouw om het gewenste resultaat te bereiken. We hebben ruimschoots ervaring met impactvolle crisissituaties. Kortom, wij bieden graag onze expertise aan, zodat jij altijd de regie blijft houden.

Wil jij ook goed voorbereid zijn op een crisis? Of heb je vragen over onze aanpak? Neem dan contact met ons op. Wij maken graag kennis met je!

Wat wij je bieden

  • Een ijzersterk crisiscommunicatieplan

  • Een crisiscommunicatieprotocol; zowel intern als extern

  • Coaching en ondersteuning bij pers- en mediawoordvoering

  • Communicatieondersteuning van strategie tot uitvoering

  • Stakeholdermanagement

Neem contact op met CommunicatieKrachten

  • Praktisch en to-the-point

  • Professionals met pit en no-nonsense mentaliteit

  • Alle communicatiespecialismen in huis

  • Powerteam met 1 aanspreekpunt

Contact opnemen
  • Fietser door de plas

Creatie

  • Sanne aan het hardlopen

Communicatie

Employer Branding

Campagnes