Waarom een strategie voor je social media belangrijk is

Ben jij als bedrijf al een hele tijd bezig met social media, maar komt het niet van de grond? Zou je wel wat meer interactie met je doelgroep willen? Vind je het eigenlijk maar een beetje tijdsverspilling? Grote kans dat je geen social media strategie hebt! Een social media strategie zorgt ervoor dat jij en je medewerkers weten wat er moet worden gepubliceerd en waarom. Het geeft jouw bedrijf richting en navigeert je door het social media landschap.

Content tips

  • Zorg ervoor dat niet meer dan 20% van je social media content commercieel is.

  • Heb je genoeg variatie in je posts? Er zijn genoeg soorten content om te variëren! Denk aan entertainment, educatie, inspiratie, conversatie, connectie en promotie.

Start met een social media strategie

Wil je een social media strategie opzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Begin dan hier, want wij helpen je graag weg met onderstaande tips. Wil je meer? Laat CommunicatieKrachten je helpen bij je social media strategie.

Wie is je doelgroep?

In een social media strategie breng je goed in kaart wie je doelgroep is en waar zij te vinden zijn. Heb jij een zakelijke doelgroep? Dan kun je je beter focussen op LinkedIn dan op bijvoorbeeld Facebook. Probeer je jongere consumenten te bereiken? Dan is Instagram misschien een goed kanaal. Je maakt dus op basis van de doelgroep die je wilt bereiken een keuze in welke social media kanalen je gaat inzetten voor jouw boodschap. Vergeet hierbij niet dat verschillende kanalen ook een verschillende aanpak vereisen.

Ode aan de content kalender

Een goede social media strategie bevat een content kalender. Elk artikel wat je schrijft, moet een doel hebben en passen bij wat de organisatie wil uitstralen. Als je nog niet met een content kalender werkt, dan ben je eigenlijk blind boodschappen de wereld in aan het sturen. Hoe weet je dan of je met jouw artikelen de juiste doelen behaalt? Met een content kalender behoud je je het uiteindelijke doel goed voor ogen en kun je efficiënter meten en bijsturen. Het is natuurlijk zonde om zoveel tijd te stoppen in het schrijven van artikelen, als je er uiteindelijk niets voor terugkrijgt! 

Meten en optimaliseren

Misschien nog wel belangrijker dan de contentkalender, is het meten en optimaliseren van je content en social media strategie. Welke (soort) artikelen zorgen voor veel interactie? Welke artikelen worden wel of niet gewaardeerd? Wil je succesvol zijn in je social media strategie, dan moet je begrijpen dat je nooit klaar bent. Je moet voortdurend aanpassen, controleren en weer aanpassen. Wie het goed doet, grijpt de kans om in gesprek te gaan met de doelgroep. Wie zijn ze? Wat leeft er? Wat zijn de trends? Met het antwoord op die vragen kun je, jawel, je strategie weer mooi aanpassen.

Hoe zorg je ervoor dat iedereen in het bedrijf de strategie volgt?

Je kunt ervan uit gaan dat bijna al je medewerkers een persoonlijk social media account hebben op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en/of Instagram. Publiceren zij ook weleens content over of voor het bedrijf? Heel fijn! Content schrijven is een enorme klus en het is goed om verschillende expertises aan het licht te laten komen. Zorg dan wel voor een social media policy, waarin je richtlijnen geeft met betrekking tot de schrijfstijl en de te schrijven content. Het doel is dat duidelijk is dat elk artikel, ongeacht wie het geschreven heeft, dezelfde boodschap en uitstraling bevat.

Geef je werknemers het woord

Je kunt als bedrijf artikelen publiceren op social media, of je kunt je medewerkers het laten doen vanuit zichzelf. Een groot voordeel van die strategie, is dat mensen andere mensen nou eenmaal sneller vertrouwen dan bedrijven. Medewerkers enthousiasmeren en activeren om (bedrijfsgerelateerde) content te delen in hun eigen sociale netwerken heet ‘employee advocacy’. Meer weten? Lees dan onze blogpost over employee advocacy hier.

Conclusie: Neem social media serieus

Social media zijn helemaal geïntegreerd in de maatschappij. De tijd dat je het ‘er wel even bij kon doen’ is echt voorbij. Net als elk andere communicatietool, is een professionele aanpak vereist. Zorg dus voor een goede social media strategie. Social media is een vak apart en het vergt een hoop oefening om er goed in te worden. Hulp nodig bij het maken en/of uitvoeren van je social media strategie? Neem contact op met CommunicatieKrachten!

  • Websites (marketing and advertisment homepages) van de meeste populaire websites van de wereld - Facebook, Google, YouTube and Instagram op een computerscherm

Online adverteren

  • Social media strategie

Social media

  • vormgeving

Grafische Vormgeving